Kritiky

Debut Vladislava Blahy v newyorské Carnegie Hall, klasického kytaristy od Billa Turnera, NARAS-NY Chapter /vedoucí nahrávacích studií NARAS, New York/

Dne 17. listopadu se newyorská klasická kytarová komunita dočkala vzácného koncertního vystoupení klasického kytarového virtuosa z České republiky, Vladislava Blahy. Pan Blaha předvedl dvouhodinový program na počest výročí Sametové revoluce, historického zvratu v historii této země na konci 20. století. Večerní vystoupení se skládalo z vynikajícího mixu skladeb českých skladatelů Milana Tešáře; Leoše Janáčka; Antonína Tucapského a Štěpána Raka. Tento program byl dále doplněn díly Jorge Morela (Argentina-USA), Nikity Koškina (Rusko), Manuela de Falli (Španělsko), Johna W. Duarta (Velká Británie) a Carlose Jobima (Brazílie), z nichž poslední bylo prezentováno jako přídavek.

Pan Blaha, obyvatel Brna v České republice, brilantně provedl každou skladbu bezchybně, bez vizuálních rozptýlení (pro publikum) v podobě psané hudby, stojanů na noty nebo mikrofonů. Jako součást světové třídy reputace Carnegie Hall jako místa klasické hudby, je Weill Recital Hall akusticky dokonalá, jak jen si může nejnáročnější umělec přát. Nepřítomnost sluchových rozptýlení dále zesílila výkon. Jakékoliv drobné dolaďování strun probíhalo mezi písněmi a bylo provedeno za méně než několik sekund, což dokazuje kvalitu nástroje. Jako zajímavou poznámku lze uvést, že pan Blaha hrál na jedné z nových klasických kytar s dvojitou vrchní deskou, vybavenou strunami Savarez, kterou vyrobil Lubos Naprstek, původem z České republiky, který v současnosti žije a vyrábí jemně zpracované nástroje ve své dílně v Hamburg NJ. Pan Naprstek si rychle buduje solidní reputaci jako jeden z úspěšných novějších výrobců vysokokvalitní prémiové klasické kytary. Zvuk, tón a projekce této konkrétní kytary byly plně využity v rukou Vladislava Blahy, a tím se projevily nejjemnější dynamiky jeho mistrovského doteku. Pan Blaha, ve svých 57 letech, zaujímá jedinečné postavení v mezinárodní komunitě klasických kytaristů. Díky své relativní mladosti dokáže přitáhnout velmi žádanou mladší věkovou skupinu jak studentů, tak nadšenců klasické kytary, a přesto je dost starý na to, aby byl vnímán jako senior mistr jak nástroje, tak stylu. Upřímně doufám, že New York City bude hostit návratové vystoupení na jakýchkoli budoucích turné po USA, které pan Blaha podnikne.

Zahraniční kritiky

Zvládl enormní technické požadavky a současně i dokonalý hudební výraz plný zvukových rafinovaností.
G.Hontheim-Zpráva o Mezinárodním kytarovém symposiu Iserlohn

Antonín Tučapský věnoval Koncert pro kytaru a orchestr Vladislavu Bláhovi. Technicky velmi náročné sólové pasáže hrál Bláha s velkou koncentrací a současně s nadhledem a lehkostí.
Hudební rozhledy, /Koncert s Filharmonií Brno/

Duo Vladislav Bláha (kytara) a Jaromír Zámečník (akordeon) hrálo s takovým brilantním cítěním souhry, že hudba zanechala okouzlené publikum, které si žádalo ještě více skladeb.
USA, časopis Soundboard, No. 1, Vol. XXXIV, Jim Skinger.

… Jaká úžasná obratnost a současně obdivuhodný výkon! …
Pascal Oriot, Katalánské noviny: Koncert Vladislava Bláhy v Perpignan, Francie

Večer, ve kterém se představil jeden z nejlepších kytaristů …, a který předvedl působivý recitál.  Těším se na to, že zase Bláhu brzy uslyším opět v Londýně.“
Anglie, časopis Musical Opinion Robert Mathew Walker,

Vladislav Bláha provedl pozoruhodné představení.“ (koncert v Royal Festival Hall v Londýně)
Anglie,  časopis Classical Guitar Magazine

Bláha náleží k nejlepším z nejlepších mezi skupinu výjimečných kytaristů dneška.“
USA, noviny the Green Bay News, Erik Eriksson (člen The Music Critics Association), Wisconsin

cs_CZ